Nog te veel arbeidsongevallen op de Belgische werkvloeren!

11/09/2025 18:44

Het aantal arbeidsongevallen blijft hoog, en 2024 vormt daarop geen uitzondering. Momenteel zijn er nog geen volledige nationale jaarcijfers voor de privésector, maar meerdere betrouwbare bronnen tonen aan dat het risico reëel en actueel blijft.

In de publieke sector ontving Medex 40.118 aangiftes van arbeidsongevallen in 2023, en voor 2024 liep dat verder op tot 41.166 aangiftes. De realiteit is dus dat wenog altijd te veel uitval kennen door ongevallen.

Waarom focussen op intern transport?

Magazijnen, productievloeren en distributiehubs draaien op intern transport. Heftrucks en reachtrucks zijn er onmisbaar, maar ook risicovol: botsingen met voetgangers, instabiliteit van de last (hellingen/bochten), beperkte zichtbaarheid, en laad- en batterijprocedures die fout kunnen lopen. Tel daarbij de druk op snelheid en leverbetrouwbaarheid, en je begrijpt waarom een doordachte opleiding cruciaal is.


De Belgische Codex over het welzijn op het werk is hierin glashelder: “Mobiele arbeidsmiddelen met eigen aandrijving mogen alleen worden bestuurd door werknemers die een adequate opleiding voor het veilig besturen van deze arbeidsmiddelen hebben gekregen.” (boek IV, titel 3). Het gaat dus niet om een “nice to have”, maar om een wettelijke en praktische must.

De cijfers achter de urgentie

Privésector (Fedris-cijfers, samengevat door Prevent): in 2023 waren er 80 dodelijke arbeidsongevallen in de privésector (49 op de arbeidsplaats, 31 op de arbeidsweg). Elk dodelijk ongeval is er één te veel en elk ernstig ongeval laat maandenlange uitval en hoge kosten na.

Publieke sector (Medex): 40.118 aangiftes in 2023; 41.166 aangiftes in 2024. Dat is geen dalende trend en onderstreept de nood aan structurele preventie, opleiding en opvolging.

Arbeidsweg 2024 (Ethias): 43% van de ongevallen op de arbeidsweg betrof tweewielers (al dan niet elektrisch); die ongevallen vertegenwoordigen 26% van het totale absenteïsme. De gemiddelde duur van de ongeschiktheid ligt 17% hoger dan bij ongevallen op de werkvloer.

Zachte mobiliteit in de lift (Assuralia): arbeidswegongevallen met e-steps stegen van 208 (2019) naar 1.254 (2024); e-bikes van 273 naar 496; speedpedelecs van 113 naar 371. Dat verkeer komt tot aan de magazijndeur en kruist vaak de interne logistieke stromen. Goede afspraken en opgeleide bestuurders maken het verschil.

    Wat een goede opleiding concreet oplevert

    1. Rijvaardigheid met risico-inzicht
      Bestuurders leren lastgewicht, zwaartepunt en hefhoogte inschatten, en passen snelheid, bochtentechniek en vorkhoogte correct aan. Het resultaat: minder kantelmomenten en minder schades aan rekken en goederen.
    2. Veilig samenspel met voetgangers en andere voertuigen
      Heldere verkeersregels op de vloer (routes, kruispunten, voorrangsregels) worden ingeoefend en consequent toegepast – precies wat de Codex vraagt.
    3. Dagelijkse controles en defectmanagement
      Van bandenspanning en vorkslijtage tot mast, kettingen, remmen en batterijen/waterstof/chargers: systematische pre-use checks voorkomen technische incidenten.
    4. Ladingzekerheid en stabiliteit
      Juiste palletopbouw, foliewikkeling, overlengte/overbreedte, lastdragers en inzet van hulpstukken (vorkverstellers, clamps) worden praktisch getraind.
    5. Energie & onderhoud
      Veilige laadprocedures, wisselen van tractiebatterijen, omgaan met waterstof of lithium-ion, plus brand- en incidentprocedures.
    6. Situational awareness & communicatie
      Dode hoeken, spiegels/camera’s, piepers en lichtsignalen, maar ook hand- en radio-signalen voor samenwerking met collega’s.
    7. Wetgeving & aansprakelijkheid
      Bestuurders en leidinggevenden kennen de kern van de Codex-eisen en wat inspectie en verzekeraars verwachten bij een ongeval.

    Zo hou je de vloer veilig: vijf direct toepasbare maatregelen

    • Scheid mensen en machines waar mogelijk: aparte looproutes, poortjes en fysieke barrières.
    • Leg verkeersregels vast en signaleer ze (rijpaden, voetgangerszones, kruispunten, snelheidsregimes). Opleiden = toepassen = controleren.
    • Maak ‘daily checks’ verplicht en registreer ze. Een defecte truck rijdt niet.
    • Plan heropfrissing (nieuwe risico’s, nieuwe toestellen, bijna-ongevallen bespreken).
    • Monitor incidenten en bijna-ongevallen en plaats gerichte toolboxen of micro-trainingen.

    Maar loont dit ook bedrijfseconomisch?

    Ongevallen zorgen voor stilstand, productieverlies, schade en absenteïsme. De Ethias-analyse toont dat arbeidswegongevallen in 2024 een onevenredig hoge hap uit het totale absenteïsme namen. Op de werkvloer is het beeld gelijkaardig: wie inzet op opleiding, duidelijke verkeersregels en consequente naleving wint tijd, kwaliteit en leverbetrouwbaarheid.

    Nitra ontzorgt: wij analyseren welk opleidingsplan bij uw bedrijf past!

    Met Nitra ontzorging bouwen we een volledig, audit-proof preventie- en opleidingsprogramma rond intern transport:

    • Basis- en gevorderde opleidingen heftruck & reachtruck (theorie + intensieve praktijk), inclusief evaluatie en attestering conform de Codex-verwachting van “adequate opleiding”.
    • Opfrissingsmodules op maat (na bijna-ongevallen, nieuwe trucks, layoutwijzigingen).
    • Magazijn-verkeersplan: analyse van rijroutes, kruispunten, voetgangersstromen en signalisatie, met duidelijke werkvloernormen.
    • Checklists & registraties (incidenten, toolboxen) zodat je aantoonbaar in orde bent bij audit of inspectie.
    • On-site coaching van werfleiders om gedrag blijvend te verankeren.


    Wil je de kans op stilstand én letsels verlagen, en tegelijk je teams sterker en zekerder maken? Bij Nitra helpen we je graag verder met preventie advies en onze opleidingen. Zo helpen wij bedrijven veiliger te werken en hopen we ons steentje bij te dragen om deze cijfers te doen dalen.